maandag 22 december 2014

Henk Hofland's Onverzadigbare IJdelheid


Henk Hofland: onverzadigbare ijdelheid.







In De Groene Amsterdammer van 10 december 2014 liet de hoogbejaarde mainstream-opiniemaker Henk Hofland in de zijn bekende Koude Oorlogsretoriek het publiek in de polder weten:

Intussen is door de expansieve buitenlandse politiek van Poetin wel een nieuw stadium in de internationale politiek bereikt. Voor het eerst sinds het einde van de Koude Oorlog is er weer sprake van een escalatie die in toenemende mate de verhoudingen tussen Oost en West beheerst. De leiders van het Westen zijn het erover eens dat de landen die aan Rusland grenzen niet in de steek mogen worden gelaten. De Baltische landen zullen kunnen rekenen op steun van de westelijke luchtmacht, hoewel daarover geen officieel verdrag bestaat. En om de zekerheid te vergroten is nu onder auspiciën van de Navo de flitsmacht opgericht, waaraan Nederland met tweehonderd man zal meedoen, voorlopig met Duitsland en Noorwegen. Een strijdmacht die in geval van nood bliksemsnel kan worden ingezet. Hoe de militaire deskundigen zich dat voorstellen weten we nog niet.


Terwijl in Afrika en het Midden- en Verre Oosten het al niet gewelddadig westers expansionisme almaar doorgaat ten koste van ontelbare doden en gewonden, en de NAVO na de val van de Sovjet Unie het kapitalistische Rusland nagenoeg volledig heeft omsingeld met militaire-bases, spreekt de nestor van de polderjournalistiek van 'de expansieve politiek van Poetin.' Zoals bekend is er in de ogen van de westerse propagandisten als Hofland maar één man in héél Rusland die alles bepaalt, 'Poetin.' Dit simplisme doet het goed bij het grote onwetende publiek dat Hofland zo veracht. Men zou Hofland eens moeten vragen welk belang hij en zijn zelfbenoemde 'politiek-literaire elite' in de polder heeft bij het déstabiliseren van een nucleaire grootmacht als Rusland? Wat verwacht hij van het uiteenvallen van een dergelijk groot imperium? Denkt hij werkelijk dat ren mogelijke ineenstorting van Rusland democratie oplevert? Zo ja, dan is hij nog gekker dan ik dacht. Zo nee, dan is hij een sociopaat, die over zijn graf heen probeert te regeren, en de toekomstige generaties met uitzichtloze oorlogen opscheept. En dat terwijl hij zich telkens weer op de borst roffelt dat hij 'DE OORLOG' heeft meegemaakt. Dit verklaarde Hofland eerder:

Toevallig ben ik onlangs weer eens de buurt geweest waar ik ben opgegroeid. Ongelooflijk, je loopt daar door je jeugd. Er is niets veranderd. En als je het over mijn jeugd hebt, dan heb je het automatisch over de oorlog. Die heeft mijn verdere leven bepaald, die heeft me altijd beziggehouden en fascineert me nog steeds. Volgens mij komt dat omdat je jeugd je je hele leven dierbaar is. Ik ben dus niet oorlogszuchtig omdat ik er zoveel mee bezig ben. Maar die oorlog nemen ze mij niet af. Mijn generatie heeft toen een heel andere opvoeding gehad. We zagen de wereld van de volwassenen voor onze ogen instorten. De resultaten van die breuk kwamen in de jaren vijftig pas goed aan het licht.
http://www.50pluswereld.nl/oorlogstiener-de-oorlog-heeft-onze-generatie-zichzelf-opgevoed/
Van de 87 jaar die Hofland op aarde rondloopt, heeft hij 61 jaar lang de Nederlandse bevolking zijn mainstream-visie op de werkelijkheid vertelt, en nog is het voor hem niet genoeg. Dat hij in die jaren maar al te vaak de plank volledig missloeg is tot daar aan toe, maar om in de laatste jaren voor zijn onvermijdelijke dood nog steeds leugens te verkopen in een poging de westerse agressie te legitimeren, is een schande. De man zit gevangen in een onverzadigbare ijdelheid en De Groene Amsterdammer biedt hem alle ruimte. In die 61 jaar is in Nederland nagenoeg niets wezenlijks veranderd; de restauratie zette al snel in na de hervormingsgezinde jaren zestig. Het zijn de Hoflanden geweest die daarvan profiteerden door mee te drijven met de tijdgeest. Het is dat de dood het einde betekent, want anders zou hij nog steeds zijn propagandapraatjes rondbazuinen. Naar de hel met de sycofanten van de neoliberale macht. 


Hofland: 'de expansieve buitenlandse politiek van Poetin.'


Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...