donderdag 8 januari 2015

Theodor Holman's Grootmoeder




In een poging zijn racisme én zijn tegen Arabieren gericht antisemitisme te legitimeren beweerde Theodor Holaman, de columnist van het locale krantje in Amsterdam Het Parool op 6 januari 2015:


'Mijn grootmoeder was een halve Jodin'

Maar beste, mallotige Theodorus Holman, 'een halve Jodin,' bestaat niet, en zeker niet met een hoofdletter, want Joden behoren tot het volk in Israel dat zich bewust tot Joods heeft uitgeroepen, óf het zijn de volgelingen van de joodse godsdienst, maar dan moet je joods met een kleine letter schrijven. Welnu, jouw grootmoeder kan nooit een halve godsdienstige zijn geweest. Die bestaan namelijk niet, net zo min als een kwart jodin bestaat of eenduizendste jodin. Malle jongen, probeer je eens voor te stellen dat een of andere  dwaas zich voorstelt met de woorden: 'Hallo, ik ben eenduizendste Jood,' of 'Goedemorgen, ik ben een halve eskimo.' Dan barst je toch in lachen uit. Jouw grootmoeder kan al helemaal nooit een 'halve Jodin' zijn geweest, aangezien de zionistische staat geen, wat jij noemt, 'halve Jodin,' erkennen. Hou dus op met die flauwekul en verschuil je niet achter het Joodse volk of de joodse godsdienst om je benepen racisme te legitimeren. En probeer niet net te doen alsof joods-zijn in de genen zit, alsof het iets met ras te maken heeft. Dat hebben de nazi's gedaan, met desastreuze gevolgen. Toen jij en ik jong waren werd iemand zoals jij door racisten uitgescholden als een 'indo' of een 'halfbloedje,' of zelfs wel eens abusievelijk als een 'plopper.' Dus probeer niet roomser dan de paus te lijken, blanker dan een blanke zoals ik. Ik claim daar geen voorrechten aan te mogen ontlenen, dus jij zou dat al helemáál niet moeten doen, nietwaar? Hou op met mensen te stigmatiseren en categoriseren. En dan nog een vraagje: heb je een nieuwe kapper?

Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...