zondag 15 april 2018

Steun Rob Scholte. Hij Verdient Het!

Rob Scholte: 'Als de gemeente ontruimt, verzet ik me'

'We blijven gewoon,' zegt kunstenaar Rob Scholte.
Ondanks een uitspraak van de rechter houdt kunstenaar Rob Scholte zijn museum in Den Helder gewoon open. Nu is het wachten of de gemeente tot ontruiming overgaat.
Zijn het de deurwaarders? Nee, het zijn Korrie Baan (81) en haar aangetrouwde nicht Corrie. Ze zijn met de trein vanuit Barendrecht naar Den Helder gekomen in de hoop het Rob Scholte Museum nog te kunnen bezoeken. 

In de krant hadden ze namelijk gelezen dat het museum voor moderne kunst in het voormalige postkantoor van Den Helder vrijdag al leeg had moeten zijn, maar dat Scholte weigert te vertrekken. Ook al loopt de dwangsom nu iedere dag met 500 euro op.

De twee bezoekers zijn blij dat de deur inderdaad gewoon opengaat. En dat ze ook nog eens koffie krijgen bij binnenkomst. "We snakten naar koffie, want we hebben drie uur in de trein gezeten. En dan krijg je het hier gewoon gratis. Dat zie je toch nergens," zegt Korrie met een k.

Filterkoffie
De vrijwilliger van het museum legt uit dat het niet anders kan. Het museum heeft namelijk nog geen horecavergunning. "Maar straks hebben we gewoon een café," zegt hij, terwijl hij twee filterkoffie inschenkt en zelfverzekerd over de toekomst van het museum praat - alsof de ontruiming niet op ieder moment  kan gaan plaatsvinden.
De meest recente uitspraak van de rechter is er een in reeks van dwangsommen, rechtszaken en politieke ruzie die al jaren geleden is begonnen.  

De verstandhouding tussen Scholte en de gemeente is nu zo slecht dat zelfs een mediationpoging niet van de grond kwam. Inmiddels heeft de gemeente haast: het pand is verkocht en moet het sluitstuk worden van de renovatie van het stadshart. 

Met de toestemming van de rechter in de hand is Den Helder zich nu aan het 'beraden op vervolgstappen'. De gemeente wil niet laten weten welke dat zijn en wanneer die eventueel te verwachten zijn. 

Scholte is ieder geval niet van plan weg te gaan, zegt hij zelfverzekerd in zijn grote atelier, boven het museum. "Waarom zou ik dat doen, na wat ik hier in de afgelopen tien jaar heb opgebouwd. Ik wil graag afmaken wat ik van plan was. Dit kan het meest interessante museum van Noord-Holland worden."

Hoe bent u hier eigenlijk terecht gekomen?
"Het was in 2008, in het kader van de Vogelaarwijken, dat kunstenaars werden ingezet om buurten weer aantrekkelijk te maken. En een beetje grof gezegd: Den Helder was toen één grote Vogelaarwijk, waar dit gebouw leeg stond en waar ik deze mooie grote, ruime, studio aangeboden kreeg. Ik kon blijven zitten tot een bouwvergunning voor het stadhuis was verstrekt."
De uitspraak van de rechter was vrij helder: wat voor contract er ook is, de ontruiming is gerechtvaardigd omdat er een betalingsachterstand van 19.000 euro is voor gas, water en licht.
"Helder, helder. Helder in het totaal niet beantwoorden van de werkelijke zaak. Die schuld is ontstaan doordat vier jaar lang de afrekening niet is gestuurd. Daarnaast heeft de gemeente juist een schuld bij mij."

"In 2014 heb ik een overeenkomst met de gemeente getekend dat ik niet alleen het atelier, maar het hele gebouw zou mogen gebruiken. Als je dan 2.000 vierkante meter hebt opgeknapt en je ontdekt dat de handtekening van de wethouder een paar weken later niets meer waard is, dan is de schade enorm." 

"Die schade zouden we wegstrepen tegen de elektraschuld, maar dat heeft de rechter in het kort geding niet in ogenschouw genomen. Er loopt nu nog een bodemprocedure waar dat alles naar boven zal komen.

Verwacht u dat de gemeente daar op gaat wachten? Ze kunnen nu al ontruimen.
"En dan is de kans groot dat na de bodemprocedure blijkt dat het onrechtmatig was. Het is ook geen kleine ontruiming die je doet, het staat hier stampvol met kunst. En ik denk dat de gemeente al tegen een miljoen euro advocatenkosten aanzit in mijn zaak, dus waarom zou je nog zoveel extra geld uitgeven als het misschien niet nodig is."

Volgens de rechter is het in 'hoge mate waarschijnlijk' dat in de bodemprocedure ook blijkt dat ontruiming rechtmatig is. Waarom vindt u dat u toch het recht heeft hier te wonen en werken?
"Waarom niet? Ik heb gewoon overeenkomsten getekend. En afgezien daarvan: het aantal gebroken afspraken naar dit punt toe is legio. Dat geeft ook wel het recht hier te zijn."
Vanaf het begin af aan was het toch duidelijk dat dit niet voor eeuwig zou zijn? 
"Toen de bouw van het stadhuis op deze plek niet doorging en de benedenverdieping vrij kwam ontstond er een andere situatie. Er zijn toen overeenkomsten voor langdurige tentoonstellingen getekend. Dan denk je niet: het is voor een maandje."

GroenLinks hier in Den Helder maakt zich zorgen dat er binnenkort beelden verschijnen van hoe u in uw rolstoel door ME'ers wordt afgevoerd, waarmee 'alle promotie-inspanningen van de gemeente' teniet worden gedaan. Is uw imago uw sterkste wapen?
"Ik ben ooit slachtoffer geweest van geweld, dus mijn wapen is de kunst. Het is het ware woord tegenover de leugen. Het licht tegenover de duisternis. En ik ben deze strijd niet begonnen. Ik heb me alleen verdedigd."

En als de gemeente toch overgaat toch ontruiming?
"Dan ga ik me verzetten."
Waarom wilt u hier zo graag blijven?
"Ik heb aanbiedingen uit het hele land om ergens na toe te trekken, maar ik ben hier begonnen en wil het hier afmaken. Ik zit hier in een uithoek van Nederland dat een museum van mij verdient. Het museum is nu al jaren in staking. Als we echt aan de slag kunnen kan er met mijn enorme netwerk van vrienden, bekenden en verwante kunstenaars een rijk tentoonstellingsbeleid komen."

En wat als Amsterdam nog ergens ruimte aanbiedt?"Dan ben ik daar een van de 200 musea. Ik ga daar echt niet ergens in een loods zitten. Alleen in het Stedelijk Museum misschien. Toen Beatrix Ruf wegging heb ik gelijk gesolliciteerd op haar functie, maar ik heb nog niets van de sollicitatiecommissie gehoord."

Als Korrie Baan en haar aangetrouwde nicht Corrie het museum weer verlaten komen ze Rob Scholte tegen. "We komen net uit uw museum," roept Korrie enthousiast. "Helemaal uit Barendrecht, drie uur met de trein. En we zijn nog nooit in zo'n leuk museum geweest. U gaat toch niet echt dicht hè." 

"Nee hoor," zegt Scholte. "We blijven gewoon."
https://www.parool.nl/kunst-en-media/rob-scholte-als-de-gemeente-ontruimt-verzet-ik-me~a4592603/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free


Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...